Sosyal Hacim / Çalıştay

İçerisinde yerleştirme, performans, video, heykel ve resim alanlarından eserler bulunduran Sosyal Hacim başlıklı Uluslararası Sanat Çalıştayı, bu seneki sergisinde bireylerin sanatla ilişki kurma biçimlerini, yeni karşılaşmalara yol açabilecek şekilde yeniden kurgulamalarını sağlayacak alanlar oluşturmayı hedefliyor. Ukrayna, Nijerya, Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere gibi dünyanın çeşitli ülkelerinden katılımcıların, Bahçecik’te konaklayıp, çeşitli tartışmalar yürüttüğü çalıştay, günümüz sanat üretiminde giderek belirginleşen sosyal alanların sınırlarını ilgililerle buluşturmak için gösterilen yoğun çalışma sonucu kuruldu.

Sanatçı Sunumları -3: Seher Deniz Kiran/Peter James Thomas

12 gün boyunca beraber yaşayan ve fikirlerini paylaşan sanatçılar, aynı zamanda kendi ülkelerinden ve sanat üretim biçimlerinden edindikleri sosyal ve fiziksel dinamiklerin karşılaşabildiği bir sosyal platform haline geldiler.






  Basın Açıklaması Duyurusu ve Sibel Talas’ın Performansı

Çalıştayın basın açıklaması duyurusu 18 Ağustos’ta Kara Sanat Atölyesi’nde Sibel Talas’ın ‘Çığlık 2’ adlı performansı ile beraber yapıldı. Basın açıklamasından öne çıkan çağrılar;

Orhan Özçalık, “Gelin çalışmalarımızı görün diyoruz, kapımız herkese açık. Özellikle genç arkadaşlara seslenmek istiyorum, gelin görün.” 

Bora Erdağı “Çağdaş sanatlar alanında çok az etkinlik düzenleniyor İzmit’te, burada Helikon ile başlayıp Kara Sanat ile devam eden önemli bir atılım var. Bunu olabildiğince şehrin dokusuna yaymaya çalışıyoruz. Sergi salonları oluşturmak, sivil inisiyatiflerin sayısını arttırmak istiyoruz. ”

  Sibel Talas – Çığlık 2



‘SOSYAL HACİM’  SERGİ

Çalıştayın sonunda, sanatçıların sosyal hacim konusu üzerine yaptıkları tartışmalardan ve katılımcıların halihazırda kullandıkları üretim metotlarından izler barındıran ‘Sosyal Hacim’ isimli sergi 29 Ağustos’ta açıldı. Uluslararası karşılaşmaların ve sosyal hacim lerimizin farkındalığının önemini vurgulamak isteyen sanatçıların her biri konuyu başka açılardan ele almaya çalıştı.




Roksolana Uhryniuk




Aile, kök, köken ve yaratıklar
Göçeni işaretlemek ve tanıklık

İsimsiz, Enstalasyon, 340x450x35
Performans ve Video Gösterimi


Ailesinin ahşap işçiliği üzerine sahip olduğu geçmişi Helikon’un mimarisinde yeniden hatırlayan Roksolana, Bahçecik’te çevreden bulduğu dal parçaları ile eserlerinde sıkça ele aldığı hafıza travması konusunu bu sefer uluslararası bir hacimsellik ile dile getirmeye çalıştı. Aile bireyleri ve hatırlanamayan kökenleri sembolize eden ‘yaratıklar’, Roksolana’nın yol boyunca çektiği göç eden ve yol tepen kuşların parçalanmış ve mekana serilmiş kömürler ile işaretlendiği performansı ile birleştiğinde tanığı olmayan bir hatırayı yeniden oluşturdu.


O. Yemi Tubi  

Eserlerinde politik figürlere yer veren sanatçı O. Yemi Tubi kendi ülkesi olan Nijerya’nın yüzyıllardır karşılaştığı sömürüyü bütün ülkelerin yaşadığı sorunlarla ortaklaştırma amacıyla, farklı teknikleri ve imajları kullanarak yeni politik sunumlar oluşturuyor. Bu seneki çalıştayda Brexit referandumunun insanlar ve Britanya üzerindeki etkilerini üzerine iki resim üretti. Yanında da Helikon’un demirbaşlarından Orhan Özçalık’ı viski şişesi ile beraber gösteren ve politik bir imge hale getiren heykel yerleştirmesini görebilirsiniz.

Make Britain Great Again! / Britanya’yı Yeniden İyi Hale Getir!

Olena Kayinska

Eserlerinde sembolleri ve kültürel ikonları birleştirerek çalışan Olena, çalıştayda üçüncü göz, kalp-kulak ve kurban konularıyla kendi Türkiye deneyimini, grafiksel çözümlemelerin oluşturduğu hikayeler ile ifade etti. Yerleşik mitleri, çiğ ve göze çarpan renk sunumlarıyla neredeyse didaktik bir biçimde aktaran sanatçının Kurban Bayram’ına ilişkin deneyimi ‘Kurban Bayram’ adlı eserinden okunabilir.

Thomas Peter James

Genellikle heykel ve arazi performansları ile çalışan Thomas bu çalıştayda sosyal birleşme koşullarının toplumun en küçük parçasına olan etkisini göstermek için, iki kanaldan gösterdiği stop-motion videosunda birleşen ve ayrılan parçaların oluşturduğu örüntüleri, bireyleri verdiği kararların toplamı olarak kurguladı. Altıgen şeklindeki sosyal birimler, doğanın öbeklenme ve istiflenme biçimlerine dair referanslar içeriyor. Önümüzde iki seçenek var: ya birleşeceğiz, ya da dağılacağız.

I live therefore I’m nuts* / Yaşıyorum öyleyse fıstığım*

Seher Deniz Kiran

Çalıştaya eşi Thomas Peter James ile beraber katılan performans sanatçısı Seher Deniz Kiran, Thomas’ın stop-motion video işi sergi boyunca tavana yansıtıldıktan sonra aynı alanda sadece göbeği açık kalacak şekilde sarındığı kumaşlar ile bir süre hareketsiz kaldı. Hamile olduğu için sahip olduğu hacmi genişlemiş beden, hem Thomas’ın biyolojik birleşme ve ayrışma temalı videosuna yeni bir okuma önerisi getirdi hem de karnında taşıdığı ‘sosyalleşecek hacim’i galeride sembolik olarak var edecek yüzey alanını oluşturdu.

Maral Rezvani & Mohamad Kazemzadeh


Makamlar, döngü ve iki ülkenin ortası

Bir döngü biçiminde süregelen hikayelerin izini sürmek için beraber çalışan Maral ve Mohammed, İran müziğine ait makamlarla Türk müziğini birleştirip dairesel bir formun izin verdiği ölçüde yeniden çalarak, Maral’ın hayatının önemli dönemlerini görsel olarak izleyicilere aktarmaya çalıştı. Performans boyunca Maral’ın ilk aşkı, Irak Savaşı ve Fırat Nehri’nin bağlayıcı doğasının sundukları, atölyeye yerleştirilen çarkın üzerinde müziğin oluşturduğu duyguya göre Maral’ın desenlerini çeşitlendirdi. Çark başlangıç noktasına geldiğinde, müzikte durdu: artık seyirciye eşlik eden ses Maral ve Mohammed’in devam eden hikayesinin mevcudiyetine aitti.


Yaşam Çemberi
Naghali – Hikâye Anlatımı Performans ve İllüstrasyon, 15 ”
İllüstrasyon, Karışık teknik


Faith Purvey



Faith, çalıştaya diğer sanatçılardan daha önce başladı denebilir çünkü sanatçı bir süredir Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde araştırmalar ve geziler yapıyordu. Ürettiği yerleştirmede daha önce gezdiği yerlerden gelen gözlemlerini Bahçecik’te bulduğu saydam yüzeylerde, içi boş alanları düşünerek yeniden biçimlendirdi. İşinde anıt mezar formunu suyun belleğini andıran pet şişe parçalarını ve Kültür Bakanlığı’nın kullandığı tanıtım filmlerinden parçalar bulmak mümkün. Kültürün ürettiği ve sırası geldiğinde politikleşen hacim unsurlarının içini ucuz malzemelerle boşaltıp, malzemenin kendisine ait örme biçimleriyle yeniden doldurdu.





Fırat Yusuf Yılmaz


Fırat’ın bu sergideki projesi karmaşık bir formül olan Euler formülünün tişörtlere parçalar halinde basılıp Helikon sanatçıları ve organizasyon ekibi tarafından giyilmesi ile başlıyor. Hacmi farklı şekilde tanımlayan sembolleri içeren formülü doğru şekilde yeniden oluşturmak not defterine yazmaktan çok daha zor, bu yüzden katılımcılar birbirlerinin hacimlerini sosyal biçimlerde yeniden tanımlamak ve ikna etmek zorunda kalıyor.



‘Sosyalin formülü var mıdır?’, Video, 3:51

“Sosyal Hacim / Çalıştay” için bir yanıt

  1. Boylelikle tasar?m, sanat ve zanaat birlesmis oluyor. Ayn? zamanda tasar?m pratigi hem uretim sureciyle, hem ortaya c?kan son urun ile, insan hayat?na dokunan, bir kulturun devaml?l?g?n? saglayan, bilgi birikimini guncel tutan bir rol de ustlenmis oluyor. Form ve islev tart?smas?n?n otesinde tasar?m?n sosyal ve ekonomik olarak da yaratabilecegi soylemler ortaya c?k?yor. Tasar?mc? olarak cal?smalar?m?z ile sadece guzel tasarlanm?s urunler degil, guzel tasarlanm?s uretim ve tuketim surecleri de yaratabiliriz. Ben de cal?smalar?m?n dahil oldugu surecler vas?tas?yla bu sorumluluga ortak oluyor, cagdas tasar?m?n yerel zanaat kulturunde ifade bulmas?na arac?l?k ediyorum.’

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir